مرکز آمار به تازگی گزارشی تورم کالاهای وارداتی را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، قیمت کالاهای وارداتی در بهار امسال نسبت به سال گذشته ۱۸۳ درصد افزایش یافته‌است. این در حالی است که تورم کالاهای وارداتی در زمستان ۹۷ نسبت به زمستان ۹۶، ۲۰۳ درصد بود.

از طرفی دیگر نیز تورم کالاهای وارداتی در بهار امسال نسبت به زمستان گذشته، ۵.۳ درصد کاهش داشته است.

کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «حیوانات زنده و محصولات حیوانی» بوده است که منفی ۱دهم درصد کاهش ثبت کرده و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و …» است که ۴۴.٢ درصد رشد ثبت کرده است. همچنین در تورم سالانه نیز کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «چربیها و روغن‌های حیوانی یا نباتی و …» (۶,١ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گرو «آلات و دستگاههای اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و …» (٢۵٧.١ درصد) است.

با این حساب، تورم کالاهای وارداتی اگرچه در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته افزایش شدیدی داشته، اما در مقایسه با آنچه که در زمستان ۹۷ نسبت به زمستان ۹۶ اتفاق افتاد، تورم کالاهای وارداتی کمتر بوده‌است. در این شرایط چرا باز هم قیمت کالاها بالا و بالاتر می‌رود؟ عضو هیئت مدیره مجمع واردکنندگان بخشی از علت این اتفاق را روند عرضه و تقاضا و رفتار خرید مردم می‌داند. مناقبی می‌گوید: «چیزی که در کشور ما مغفول مانده، عرضه و تقاضاست. وقتی فروشنده هر قیمتی بگذارد، شما باز هم جنس او را می‌خری، قیمت‌ها بالا می‌ماند. در هیچ اقتصادی در جهان با کم‌ترین عدد ممکن، روی کالا قیمت نمی‌گذارند. همیشه در همه جای دنیا کالا با بدترین شرایط عرضه می شود. حالا یک جا سیستم فرهنگی طوری است که وقتی قیمت کالا بالا می‌رود، کسی نمی خرد و به همین خاطر، روی اجناس تخفیف می گذارند. در اینجا وقتی قیمت بالا می‌رود، همه برای خرید هول می زنیم و خودمان کاری می‌کنیم که قیمت‌ها بالا رود.»

وی در انتهای صحبت‌هایش می‌گوید: «همان زمانی که قیمت ارز ۱۹ هزار تومان شد، یک علت مهم فشار خرید مردم بود. امروز که قیمت ارز در حال کاهش است، خریدار نداریم. ولی حالا اگر روند بازار برعکس شد و قیمت‌ها دوباره بالا رفت، فشار خرید مردم هم بالا می‌رود. در این میان، افرادی هم از این جزر و مدها سوء استفاده شخصی دارند و اوضاع بازار را به اینجا می‌رسانند.

مشاوره فروش

09124983058

درباره pand

Message Us on WhatsApp